Wydawać by się mogło, że nie ma rzeczy prostszej, niż oddychanie. Musimy oddychać, żeby żyć. Robimy to zupełnie bezwiednie – w zasadzie nasz organizm wykonuje tę czynność za nas. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, jakość oddychania ma ogromny wpływ na nasze życie. Wielu terapeutów i znawców relaksacji zauważa wpływ oddechu na stany emocjonalne, ich kontrolę, oraz na zachowanie. Umiejętność uspokajania oddechu w sytuacjach stresowych pozwala na opanowanie myśli i bardziej przemyślane działanie. Ogromne znaczenie ma też jakość oddechu w relaksacji – wykonując pojedyncze ćwiczenia oddechowe możemy wpłynąć na własne ciało i umysł. Obserwowanie własnego ciała podczas ćwiczeń pozwala się też nauczyć, jak osiągnąć odprężenie wtedy, kiedy jest nam ono potrzebne.

oddech
fot. flickr.com/photos/alicepopkorn

Przed przystąpieniem do ćwiczeń warto pamiętać o kilku szczegółach:

ĆWICZENIA WYKONUJEMY W POSTAWIE SIEDZĄCEJ – może to być siad skrzyżny lub klęczny. Można korzystać z poduszki, zwiniętego koca, itp. Stabilna, luźna pozycja pomoże nam w osiągnięciu relaksu.

SIEDZIMY WYPROSTOWANI – bardzo jest ważne, żeby w każdej chwili kręgosłup był prosty.

ODDYCHAMY PRZEZ NOS – wielu specjalistów podkreśla, że dzięki bogatemu unerwieniu, powietrze przepływające przez nos oddziałuje na procesy psychiczne. Ważne jest, aby nos był czysty i oba przewody (dziurki) były drożne.

ZAMYKAMY OCZY – to nam pomoże lepiej skoncentrować się na ćwiczeniach. Dzięki temu nasza relaksacja będzie twórcza.

FAZA WYDECHU NIECO DŁUŻSZA OD FAZY WDECHU – aby oddech był naturalny.

ODDYCHAMY SPOKOJNIE, NIE FORSUJEMY ODDECHU – w końcu chodzi tutaj o ćwiczenia relaksacyjne :)

SPOKOJNY WYDECH

Usiądź wygodnie, połóż dłonie na kolanach i zamknij oczy. Opuść podbródek i podwinięty koniuszkiem do góry język połóż na podniebieniu. Podwinięty i ułożony na podniebieniu język, według wschodnich wierzeń, łączy dwie drogi energetyczne, co pozwala na swobodne jej przepływanie.

W takiej pozycji należy głęboko oddychać. Biorąc wdech należy napiąć mięśnie brzucha i policzyć w myślach do 4, po czym wydychamy powietrze, rozluźniając mięśnie. Podczas wydechu nasza głośnia powinna wydawać niski dźwięk. Wydychamy powietrze licząc w myślach do 8.

Należy wykonać 20 oddechów.

DYNAMICZNY ODDECH OCZYSZCZAJĄCY

Siadamy wygodnie, zamykamy oczy i kładziemy dłonie na kolana. Następnie wykonujemy 12 oddechów – wdech i wydech powinny być dynamiczne.

Po wykonaniu serii oddechów, robimy 30 sekundową przerwę oddychając spokojnie. Następnie wykonujemy jeszcze 3 takie serie.

LICZENIE ODDECHÓW

W pozycji siedzącej, rozluźniamy całe ciało i zamykamy oczy.

Oddychając należy skupić się na nozdrzach. Poczuj, jak przy wdechu Twoje nozdrza stają się chłodne i wyobraź sobie, że wdychasz energię, która napełnia Twoje ciało spokojem.

Podczas wydechu poczuj, jak Twoje nozdrza stają się ciepłe i wyobraź sobie, że wraz z wydechem pozbywasz się napięcia z Twojego ciała.

Oddychając należy liczyć w myślach do 12 w taki sposób, że 1 jest wdechem, 2 wydechem, 3 wdechem itd.

Gdy doliczymy do 12, zaczynamy od początku.

Gdy nasze ciało będzie już rozluźnione, należy przestać liczyć i przez minutę tylko obserwować oddech, po czym otwieramy oczy.