Odpowiednia dawka snu jest podstawą udanego relaksu. Po ciężkim, pełnym wrażeń dniu potrzebujemy odrobiny spokoju oraz wyciszenia, a sen odpręża najlepiej. Niestety coraz więcej osób nie dostarcza swemu organizmowi odpowiedniej dawki snu, co przekłada się na problemy z koncentracją i uczucie senności w ciągu dnia. Jak zatem zapewnić sobie spokojny sen?

spokojny-sen
fot. flickr.com/photos/shortiekyre

Higiena snu

Przede wszystkim należy zadbać o to, by zapewnić sobie odpowiednie warunki do spania. Bardzo ważne jest, aby pokój, w którym śpimy był czysty oraz wywietrzony. Temperatura nie powinna być za wysoka, ponieważ wówczas trudniej się usypia, jednak nie może być ona także za niska, gdyż możemy się nabawić przeziębienia. Jeśli chcemy dobrze się wysypiać w nocy, powinniśmy unikać spania w ciągu dnia, ponieważ wieczorem możemy mieć problem z zaśnięciem. Przed położeniem się do łóżka nie należy spożywać obfitych posiłków ani przyjmować dużych ilości płynów, ponieważ może to oznaczać częste wizyty w toalecie. W pokoju, w którym śpimy powinno się znajdować jak najmniej urządzeń elektronicznych, gdyż zaburzają one zdrowy i spokojny sen. Sypialnia powinna być odpowiednio zaciemniona, gdyż duże ilości światła mogą spowodować, że będzie nam trudno zasnąć. Trudności w zaśnięciu może także spowodować zbyt duża liczba kolorowych dodatków, czyli plakatów, obrazków lub kwiatów, ponieważ niepotrzebnie rozpraszają one uwagę. Bardzo niekorzystny wpływ na zdrowy i nieprzerwany sen ma oglądanie do późna telewizji lub korzystanie z komputera. Starajmy się zatem nie korzystać z urządzeń elektronicznych tuż przed snem. Bardzo ważne jest również to, aby nie kłaść się spać zbyt późno, ponieważ nawet jeśli możemy sobie pozwolić na dłuższy sen rano, będziemy niewyspani w ciągu dnia.

Ograniczenie stresu

Zły sen może być spowodowany zbyt dużą dozą stresu. Jeśli czeka nas jakieś trudne wyzwanie, zwykle zaczynamy się stresować, a konsekwencją tego jest zły sen. Powinniśmy zadbać o jakieś sposoby na odreagowanie, może to być relaksująca kąpiel, słuchanie łagodnej muzyki lub spotkanie z przyjaciółmi. Bardzo często przed snem analizujemy ważne wydarzenia i zaprzątamy nimi nasze myśli, przez co jesteśmy skutecznie rozbudzeni. Postarajmy się nie myśleć o niczym tuż przed zaśnięciem, tylko połóżmy się i odpoczywajmy.

Aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował zadbajmy o to, aby dostarczyć mu odpowiednią dawkę zdrowego i spokojnego snu. Dzięki temu będziemy mieli w ciągu dnia dużo energii do działania oraz będziemy się cieszyć lepszym zdrowiem.