Zakwasy

Zakwasy to bardzo częsta przypadłość wśród osób, które nie przyzwyczajają ciała ani organizmu do systematycznych ćwiczeń, tylko oddają się sporemu wysiłkowi fizycznemu bez przygotowania i w forsujący sposób. Zwykle do takich ćwiczeń należą długie biegi, ćwiczenia aerobowe czy gra w siatkówkę lub koszykówkę. Jak zatem nie nabawić się bólu mięśni i jak z nim walczyć, gdy już się pojawi?

zakwasy - domowe sposoby
fot. flickr.com/photos/rolfemarkham

Zakwasy to nic innego jak powstanie kwasu mlekowego i kumulowanie się go w mięśniach. W związku z tym odczuwamy ból mięsni przy poruszaniu się. Istnieją metody, które pomagają złagodzić ból mięsni i pozwalają szybciej wrócić do formy.

Gorąca kąpiel

Po męczącym treningu lub innym dużym wysiłku, którego efektem są zakwasy, warto przygotować sobie gorącą kąpiel. Można dodać do wody parę kropel olejku do aromaterapii i poleżeć w wannie przynajmniej pół godziny. Wygrzane mięśnie powinny szybciej wrócić do dawnej sprawności.

Masaż

To również dobra metoda na pozbycie się owego dyskomfortu. Masaż rozluźnia mięśnie, a tym samym sprawia, że przestają one tak intensywnie boleć. Można do tego wykorzystać specjalne przyrządy do masażu, które pomogą osiągnąć odpowiedni efekt.

Rozciąganie mięśni

Na bolące mięśnie bardzo dobre są ćwiczenia rozciągające. Zapewnie w momencie, gdy odczuwamy ból, ostatnią rzeczą o jakiej marzymy jest jego potęgowanie poprzez wykonywanie ćwiczeń, jednak ta metoda naprawdę jest skuteczna.

Maści rozgrzewające

Po wypróbowanych powyższych metodach można spróbować jeszcze jednej, mianowicie smarowania bolących mięsni maścią rozgrzewającą. Warto jej jednak użyć na noc, ponieważ lepiej będzie rozgrzewać pod ciepłą kołdrą, a poza tym nie zetrzemy jej ubraniem.

Zgodnie ze znaną zasadą lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto zadbać o to, aby zakwasy nie pojawiały się po każdym większym wysiłku. Przede wszystkim każde ćwiczenia fizyczne powinny być poprzedzone krótką rozciągającą rozgrzewką, która zapobiegnie przeforsowaniu mięsni. Poza tym intensywność ćwiczeń powinna być systematycznie zwiększana, nie należy zaczynać od zbyt wyczerpującego wysiłku, ponieważ może on się skończyć zakwasami. Aby nasze mięśnie nie dawały się nam we znaki, bardzo ważna jest także odpowiednia dawka ruchu każdego dnia i zdrowe odżywianie.