Piękna sylwetka, to marzenie wielu osób. Niestety w dzisiejszych czasach żyjemy bardzo szybko, niezdrowo się odżywiamy i często mamy problemy z nadwagą. Wówczas najczęściej sięgamy po błyskawiczne diety. Do jednej z bardziej popularnych należy dieta kapuściana. Jakie są zatem jej zalety oraz wady i jak ją stosować bezpiecznie.

dieta kapuściana
fot. flickr.com/photos/claveirole

Dieta kapuściana stała się bardzo popularna jakieś dziesięć lat temu, dzięki temu, że stosował ją były prezydent, Aleksander Kwaśniewski i dlatego, że przyniosła ona bardo dobre rezultaty. Podstawowym składnikiem tejże diety jest biała lub włoska kapusta.

Zalety

Podstawową zaletą stosowania diety kapuścianej jest możliwość zgubienia od 3 do 6 kg poprzez spalanie tkanki tłuszczowej. Poza tym za tą dietą przemawia także aspekt zdrowotny, ponieważ kapusta, która jest głównym składnikiem zupy kapuścianej jest doskonałym źródłem witaminy C, która wzmacnia odporność organizmu, pełni ona także funkcję ochronną podczas przeziębienia, bierze udział w procesach metabolicznych, ma wpływ na przyspieszenie gojenia się ran, wspomaga również wytwarzanie krwinek czerwonych. Kapusta zawiera także witaminę A oraz E, które są równie ważne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poza witaminami jest ona także cennym źródłem błonnika, który doskonale pomaga pozbyć się zaparć, obniża poziom cholesterolu, oczyszcza organizm z toksyn oraz zmniejsza ryzyko zachorowalności na niektóre nowotwory. W kapuście znajdziemy także bardzo ważne pierwiastki, jak fosfor mangan, potas, wapń, a także sód. Ważną zaletą diety kapuścianej jest szybkość przygotowania potraw wchodzących w skład jadłospisu oraz niewielki koszt produktów.

Wady

Podstawową wadą, która może zniechęcić wiele osób do stosowania diety jest monotonia. Głównym składnikiem jest zupa kapuściana, którą powinno się jeść przez 7 dni, kilka razy dziennie. Po kilku dniach możemy mieć dosyć smaku kapusty, jednak jest to podstawowy składnik diety, dlatego też spożywanie zupy kapuścianej jest konieczne. Mimo, iż dieta kapuściana jest dosyć zdrowa, może powodować osłabienie organizmu. Jest to spowodowane brakiem wielu bardzo ważnych witamin i pierwiastków, których w jadłospisie nie znajdziemy. Dodatkowo mogą się pojawić efekty uboczne, jak np. nieprawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, zaburzenia rytmu serca, a nawet anemia. Dieta kapuściana jest przeznaczona jedynie dla osób, które chcą zgubić zaledwie parę kilo. Jeśli zatem zmagamy się z dużą nadwagą, odwiedźmy dietetyka, który zaleci najlepszą terapię odchudzającą.

Jak stosować dietę kapuścianą bezpiecznie

Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu diety warto zrobić podstawowe badania, np. morfologię, by ocenić w jakiej kondycji jest nasz organizm. Jeśli nie będzie żadnych przeciwwskazań do przejścia na dietę należy pamiętać o tym, żeby podczas odchudzania spożywać duże ilości płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej, oraz by zrezygnować z bardzo forsujących ćwiczeń, gdyż może to za bardzo osłabić organizm. Pamiętajmy także o tym, że diety kapuścianej nie wolno stosować dłużej niż 7 dni.