Zaparcia to dość wstydliwa, i bardzo nieprzyjemna dolegliwość dotykająca współczesnych ludzi. Polega ona na tym, że kał jest twardy i oddawany jest z dużym wysiłkiem. Często występuje z zaburzeniami czynnościowymi jelita grubego. Zazwyczaj sami dopracowujemy się problemów z oddawaniem kału. Zaparciom sprzyja spożywanie pokarmów z małą zawartością błonnika, dieta obfita w duże ilości pokarmów ciężkostrawnych, jedzenie w pośpiechu, brak ruchu czy też zbyt mała ilość przyjmowanych płynów oraz stres. Leczenie będzie wymagało – oprócz stosowania rozwiązań doraźnych – wdrożenia długotrwałych zmian w codziennym życiu. Lepiej zadbajmy o swoje ciało zanim stanie się to naprawdę konieczne: zatrzymanie stolca przez dłuższy czas zatruwa nasz organizm.

Poniżej przedstawiamy domowe sposoby na zaparcia. Sposoby te są całkowicie naturalne, w większości przypadków nie będziemy musieli w ogóle ruszać się z domu.

1. Suszone owoce

Jednym z najbardziej znanych i najczęściej polecanych domowych sposobów na zaparcia jest spożywanie suszonych śliwek, moreli i fig. Zaleca się przed snem zjeść kilka owoców. Można je wcześniej wymoczyć w wodzie (niektórzy polecają picie tej właśnie wody, pozostałej po wymoczeniu owoców).

2. Miód i woda

Miód, który ma szerokie zastosowanie przy różnych dolegliwościach, sprawdza się również przy zaparciach.

Łyżkę miodu rozpuszczamy wieczorem w ciepłej, przegotowanej wodzie (niewrzącej!) i zostawiamy na noc. Rano wypijamy.

3. Dieta bogata w błonnik

Jeśli często zdarza nam się mieć zaparcia, powinniśmy wzbogacić dietę o większe ilości błonnika.

Błonnik oczyszcza organizm z toksyn, reguluje pracę układu pokarmowego oraz pobudza ruch robaczkowy jelit zapobiegając zaparciom.

Błonnik zawarty jest w chlebie razowym, otrębach, marchwi, jabłkach, grochu, fasoli czerwonej i białej, soi a także w kapuście brukselce i cebuli.

4. Owsianka Karinki

Szklankę wody wlewamy do małego garnka z dodatkiem łyżki masła. Wsypujemy około 3 / 4 szklanki płatków owsianych (ewentualnie z dodatkiem płatków jęczmiennych lub orkiszowych). Wsypujemy 2 łyżki wyłuskanych nasion słonecznika, łyżkę pestek dyni, małą łyżeczkę siemienia lnianego, garść rodzynek, suszonych śliwek i moreli. Do tego dodajemy pół szklanki otrębów pszennych lub orkiszowych.

Garnek wstawiamy na mały ogień i podgrzewamy cały czas mieszając. Kiedy doprowadzimy owsiankę do wrzenia, będzie ona gotowa do spożycia.

Jeśli nasza owsianka będzie zbyt wodnista, możemy dodać do niej więcej otrębów lub kaszę mannę.

Spożywamy z jogurtem lub z dżemem.

Owsianka według tego przepisu to sprawdzony sposób na zaparcia. Zawarte w owsiance produkty są bardzo bogate w błonnik.

5. Lekka zupa

Do przygotowania zupy potrzebujemy marchewkę, pietruszkę, mały seler i 3 kartofle.

Warzywa szatkujemy lub miksujemy w mikserze i zalewamy pól litrem wody. Gotujemy przez 15 minut i dodajemy 2 łyżki otrębów i 2 łyżki siemienia lnianego. Jemy codziennie na czczo.

Oceń nasz artykuł:
[Głosów:1    Średnia:5/5]